25 Aralık 2015 Cuma

Noel Pazarları Bahane, Kızlar Haftasonu Şahane!

Bugün Noel! Bizim adetlerimizde noel var ya da yok umrumda değil, burada yaşıyorsam ve tatilse bu benim noeli sevmem için onlarca sebepten biridir. Diğer sebepler ise harika noel ruhu ile geliyor. Her yer ışıl ışıl, rengarenk, insanlar heyecanlı ve hediyeler her yerde.

Hollanda'da noel pazarları küçük ve çirkin olsa da Almanya'daki harika noel pazarları haftasonu kaçamağı için bizi çağırıyordu. Oki ile planımızı yaptık, biletlerimizi aldık ve Köln'ün meşhur noel pazarları için heyecanlanmaya başladık. Sonra bir gün Oki aradı ve Köln'e gideceğimiz cumartesi işe gitmesi gerektiğini söyledi. İyi ki o sırada Res'in evinde oturup şarap içiyordum ve telefonu kapatıp Res'e Köln'deki noel pazarları bahanesi ile "Girls Weekend" yapmak ister mi diye sordum. Noel heyecanı ve memleket hasreti depreşen Res hemen biletini aldı ve ben başladım: "Jingle bells, jingle bells, jingle all the way..."

Beklenen haftasonu geldi. Sabah 8'de, Res ile trenimize bindik. Yerimiz mükemmeldi, hani Harry Potter filmindeki trende kabinler var ya işte bizim de öyle bir kabinimiz vardı. Hemen 2 gün önce aldığım selfie çubuğumu çıkardım ve Köln'e gitmeden nasıl kullanacağımızı öğrenmeye koyulduk. Res bu arada bir şişe prosecco (köpüklü İtalyan şarabı) çıkardı ve "Açmak ister misin?" dedi. Saate baktım, sabah 8 buçuktu, bir dumur oldum. Almanla tatil demek, içmeye sabahtan başlamak demekmiş. Başta bu saatte içemem desem de sonra dayanmayıp 9'da şişeyi açtık ve gazoz gibi içtik. Bir yandan dedikodu, bir yandan selfie çekmece derken, biraz da çakır keyif, bir baktık ki Köln'e gelmişiz.

Günün ilk ışıklarıyla proseccolarını yudumlayan biz...
Köln Katedrali tren istasyonundan çıktığımız gibi bizi görkemi ile karşıladı. Katedrali, Katolik biriyle gezerek bakın neler öğrendim: Her şeyin 3, 4 ve 7 gibi kutsal sayılara göre inşa edildiğini, katedrallere tepeden bakıldığında haç şeklinde olduğu, mozaiklerdeki resimlerin anlamlarını ve mumluklara (bizim kapı süsü olarak kullandığımız yuvarlak çam ağacından olan şeye benzer mumluklar) noelden 4 hafta önce başlayarak her hafta bir mum koyarak bunun yakıldığını noelde de 4 tane mumun yandığını... Bu kadar bilgi yeter, Köln rehberi isteyenler buraya tıklasın bakalım...
İşte o mumluklar...

Gelelim işin eğlenceli yanına. Christmas market'te glühwein, romlu sıcak çikolata, bal şarabı, romlu eggnog (bunun Türkçe'de karşılığı varsa yorumlarda paylaşırsanız sevinirim) için, yanında da zencefilli kek, zencefilli kurabiye, çikolata, kestane kebap, elma püresi ile yenilen patates mücveri ve benim uğruna öldüğüm marzipanlardan (badem ezmesi) yiyin. Bir de içecekler her noel pazarında farklı fincanlarda veriliyor. Benim favorim Köln Altstadt (eski şehir) ve Neumarkt (yeni şehir) meydanlarında verilen, üstünde Köln cinlerinin resimleri ve hikayeleri olan fincanlardı. İyiki Theresa yanımdaydı da bana tercüme etti bu hikayeleri ve ben de ayakkabıcı cinin fincanını aldım çünkü bu cin o kadar tatlıymış ki insanlar birbirini alnından öpebilsin diye topuklu ayakkabıları icat ediyor. Aşağıda belli başlı pazarları listeledim, bunların arasında gezmek için otobüsler geziyor ama hepsi birbirine o kadar yakın ki bilmiyorum gerek var mı otobüse. Bir de Hollanda'dan Köln ve Düsseldorf'taki noel pazarlarına günübirlik uygun fiyatlı (bu sene 20 eur idi) turlar düzenleniyor, sonra yok biz duymadık demeyin.
  1. Dom: Katedral'in meydanına kurulan pazar. En kalabalığıydı ve yürümek bile zordu. Glühwein kötüydü. Ufak bir sahne vardı, kısa kısa konserler veriliyordu. Standlar ise çok güzeldi.
  2. Altstadt: Burada buz pateni sahası kuruluyor. Burada selfie çubuğunu kullanmaya çalışırken sen dök elindeki güzelim romlu sıcak çikolatanı, hani farkında olmazsın o bir yandan dökülür ve sen farkettiğinde ise bardak çoktan boşalmıştır ya, sonra bir bakarsın bekarlığa vedaya gelmiş kostümlü Almanlar sana sırayla "High Five" yapıyorlar.
    Herşey bu selfie içindi. Res koptu, ben de fincanın dibinde kalanı içmeye çalışıyorum.
  3. Neumarkt: En güzeli burasıydı bence. Zaten melekler marketi demişler buraya. Işıklandırması, standları o kadar güzeldiki. Bir de bu pazarın karşısındaki Butlers mağazasına da uğrayın derim.
  4. Rudolfplatz: Burasının girişi de içi de çok hoştu. Zaten bu meydanın olduğu yer Köln'ün hipi mahallesi olan Belçika mahallesinde. Burada bot şeklinde fincanlarda şarap servis ediliyordu.
  5. Stadtgarten: Bu pazar şehir merkezinin biraz dışında genelde Kölnlüler'in gittiği bir pazardı ve bir gece önce Max Stark'ta (Köln'de yemek için en iyi adres, genelde Kölnlüler var ve herkes birbirini tanıyor) koyu bir muhabbet dalıp bize bira ısmarlayan amca burayı tavsiye etmeseydi biz de gitmezdik. Ancak iyi ki gitmişiz. En güzel içecek ve yiyecekler buradaydı. Bal şarabı kesinlikle denenmeli.
İki gün boyunca Res ile yedik, içtik, çakır keyif dolaştık, bütün kırmızı ışıklarda Alman disiplini ile yeşili bekledik. Sonunda dönüş yolu için, tabi ki modumuz çakır keyif, trendeki yerimizi aldık. Çantam Oki'ye aldığım çikolatalar, marzipanlar ve zencefilli keklerle, telefonum ise selfielerle doldu taştı. Geçirdiğim bu haftasonu en güzel anılardan biri olarak hafızalara ve bloguma yazıldı...